Optikere der tør se deres kunderne dybt i øjnene

Optikere der tør se deres kunderne dybt i øjnene

 

I dag bruger butikken erfaringen til at stille skarpt på teknologiske og faglige nyheder og konkurrerer med succes på mode, kvalitet og indsigt.
“Huset her rummer så meget sjæl og så meget faglighed” - siger Morten Birch Jensen. “For mig som optiker var det et superstærkt koncept at investere i. Butikken har altid haft et solidt fundament af loyale kunder og familier, som i generationer og uanset, hvor i landet, de flytter hen, bliver ved med at handle her. Bedre blåstempling fås ikke”

Håndlavede brillestel i Berlin
Han har siden investeret i at videreudvikle det agtværdige Herning-koncept, der som præcis ved etableringen stadig er bygget op omkring de allernyeste teknologiske muligheder og den nyeste faglige indsigt. Og ikke mindst mode og kvalitet til kunderne:

- Stort set alle vores stel kommer fra europæiske producenter. Stel fra Asien henter vi i Japan, hvor kvalitet også altid har været et vigtigt parameter. Vores glas leveres hovedsageligt fra Tyskland eller Frankrig. Vi har alt fra supermoderne brillestel, der bliver håndlavet i Berlin, og til designs fra store europæiske brilleproducenter. Vi forsøger at skabe en butik med stel og løsninger, som kunderne ikke finder andre steder. Det betyder samtidig, at Wichmann Optik sælger kvalitetsbriller fra både den dyre og billigere ende af skalaen.

- Vi har valgt at udvide antallet af optikere i butikken, og vi har stort fokus på hele tiden at holde alle medarbejdere opdaterede i form af efteruddannelse, siger Morten Birch Jensen. Discount findes ikke hos os - kvalitet i vores Brilleoutlet er essentiel. En god pris der ikke går på kompromis med mode og faglighed.

 

Teknologi og bæredygtighed
Desuden investerer butikken også løbende i opdatering af det omfattende teknologiske udstyr. - Senest har vi netop opdateret vores udstyr til at tage billeder af nethinden, vores udstyr til at screene for forandringer i øjet. Vi arbejder tæt sammen med øjenlæger og sender kundernes screeninger til analyse hos en samarbejdspartner i England. For at vi kan forsøge at være et bolværk i forhold til øjensygdomme og hjælpe til, at kunderne måske komme hurtigere i behandling. Den ansvarlighed overfører Optiker Wichmann også på andre dele af sit koncept. Senest i form af bæredygtige tanker.

- Vi har investeret i poser i mere bæredygtige materialer. Saltvand sælger vi kun i beholdere produceret i 100 % nedbrydelige materialer, og den kaffe, vi serverer for kunderne, er bæredygtig. Vi skal ikke revolutionere verden men vil gerne bidrage, der hvor vi kan.

Siden 1875
Historien om en succesfuld brillebutik på Bredgade i Herning begynder med et klarsynet tilbageblik: I 1875 etablerede J.C. Østergaard sig som urmager midt i Herning. Hans søn, Werner Theodor Valeur-Østergaard, blev del af virksomheden og udvidede for 100 år siden, i 1918, med specialoptik, og Herning-butikken blev landets første med egen brilleafdeling med synsprøver. Først i 1971 solgte grundlæggerfamilien butikken til optiker Jørgen Wichmann, som besluttede at lægge eget navn til, så butikken nu hed Optiker Wichmann. For godt 11 år siden købte optiker Morten Birch Jensen den historiske optikerbutik med masser af moderne potentiale.