Ordblindheden forsvandt

Onsdag den 6. juli 2016

11-årige Mai Jensen fra Lind har altid haft problemer med at læse og koncentrere sig i skolen. Hun blev vurderet svært ordblind, og hun undgik alt med bogstaver. Men Mai havde også givet udtryk for, at det var som om, det flimrede, når hun læste.
- Vi havde hende med til flere øjenlæger, der mente, hun skulle have briller. Hun fik øjendråber, som fik øjnene til at slappe af, og hun fik læsebriller, men hun kunne stadig ikke se rulletekster, fortæller Mais mor, Lotte Jensen.
En dag stødte hun tilfældigt ind i optometrist Anette Vinding, som foreslog, at hun tog Mai med til en synsprøve. Det skulle vise sig at være en god idé.

- Mai så ikke ret godt. Hun kunne for eksempel ikke se de små bogstaver på tavlen. Men jeg kunne også se, at øjenmusklerne ikke arbejdede ordentligt sammen, hendes øjne krampede fuldstændig til, og hun havde dobbeltsyn, fortæller Anette Vinding.
Men det var ikke, fordi Mai havde behov for briller. Hun havde samsynsproblemer, som kunne afhjælpes med synstræning, vurderede Anette Vinding.

De kender ikke andet
Dobbeltsyn betyder, som navnet antyder, at man ser dobbelt. Man skulle tro, at det var så generende, at Mai selv ville have gjort opmærksom på det noget før.
- Men store børn kommer ikke og siger, at de ser dobbelt, for de har ikke prøvet andet. Hvis de har svært ved at læse en tekst og kigger i sidemandens bog, så ser teksten ligesådan ud der. Derfor tror de, at det er sådan, det skal være, siger Anette Vinding.
Hun foretog en læsetest på Mai. Ved den første prøve læste Mai teksten på et minut og 14 sekunder og havde fire fejl. Fem måneders intensiv synstræning senere læste hun teksten fejlfrit på 26 sekunder.

Træning af synet
Anette Vinding finder en lang snor frem med nogle farvede træperler på. Mai tager fat i den ene ende af snoren og holder den op til næsen. Anette Vinding tager fat i den anden og holder snoren udstrakt.
- En af øvelserne er at fokusere på perlerne hver især én ad gangen. Først den der er længst inde mod mig, siger Anette Vinding, mens Mai bliver mere og mere skeløjet, desto længere ind mod sin egen næse, hun kommer.
En anden øvelse inkluderer en bold med en snor i. Den er på størrelse med en tennisbold og fyldt med små bogstaver.
Meningen er, at Mai skal lægge sig ned på gulvet og kigge op på bolden, der hænges op over hendes ansigt og sættes i sving. Så skal hun fokusere på bogstaverne.
- Der er også slangekort, siger Mai. Anette Vinding finder to kort med slanger på frem. Kortene holdes op foran øjnene og føres ind mod hinanden og ud fra hinanden. Formålet er at lære at dreje øjnene indad og udad.

Nu læser hun af sig selv
Og resultatet af de fem måneders synstræning er imponerende.
- Først havde jeg lidt svært ved at se, så blev det lettere at se bogstaver og tal. Det er rigtig dejligt. Det går nemmere, når jeg skal læse, siger Mai.
- Før var det en kamp at få hende i gang med skolebøgerne, siger Lotte Jensen.
- Hun spurgte: »Mor, gider du ikke lige læse for mig«. I dag er det nemmere. Hun begynder også at læse af sig selv. Hun har mere lyst til det. Det er rigtig dejligt. Nu er hun ligefrem begyndt at læse engelske bøger. Det ville hun heller ikke før. Kan man ikke læse dansk, kan man heller ikke læse engelsk. Det hænger jo sammen. Jeg kan også høre fra lærerne, at det går bedre, siger Lotte Jensen.
Mai er heller ikke ordblind længere. - Hun har bare svært ved at læse.
Men det er et spørgsmål, hvordan det ser ud om et halvt år, hvis hun bliver ved med at træne, siger Lotte Jensen.

Billede: 11-årige Mai Jensen  skal begynde i 6. klasse  på Højgårdskolen i Lind.  Det er blevet nemmere  for hende at gå i skole,  efter at hun har  gennemgået synstræning.  - Det er blevet lidt nemmere at være Mai. Og sjovere, siger hendes mor, Lotte Jensen.
I denne øvelse skal Mai fokusere på bogstaverne på bolden.

“Først havde jeg lidt svært ved  at se, så blev det lettere at se bogstaver og tal. Det er rigtig dejligt. Det går nemmere,  når jeg skal læse”.
MAI JENSEN 11-ÅRIG MED ØJENPROBLEMER